Karl Schmidt-Rottluff cytaty

Karl Schmidt-Rottluff Fotografia
1  0

Karl Schmidt-Rottluff

Data urodzenia: 1. Grudzień 1884
Data zgonu: 10. Sierpień 1976

Reklama

Karl Schmidt-Rottluff – niemiecki malarz i grafik, uważany za klasyka modernizmu i przedstawiciela ekspresjonizmu.

Karl Schmidt urodził się w miejscowości Rottluff koło Chemnitz w Saksonii. W roku 1905 przybrał nazwisko Schmidt-Rottluff.

W latach 1905-1906 studiował architekturę na Politechnice Drezdeńskiej.

7 czerwca 1905 drezdeńscy studenci architektury Karl Schmidt-Rottluff, Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl i Erich Heckel założyli grupę artystyczną "Die Brücke" która istniała do roku 1913.

W listopadzie tegoż roku odbyła się pierwsza wystawa prac członków grupy. W roku 1907 historyczka sztuki Rosa Schapire poprosiła o przyjęcie do grupy w charakterze członka nieaktywnego. Schmidt-Rottluff namalował w latach 1911 i 1919 dwa jej portrety.

Schmidt-Rottluff uczestniczył 1910 w wystawie grupy „Berliner Secession”, w roku 1912 w drugiej wystawie monachijskiej grupy „Błękitny Jeździec” i w kolońskiej wystawie „Sonderbundu” .

W roku 1914 został Schmidt-Rottluff przyjęty na członka „Neue Sezession”, która zorganizowała mu pierwszą wystawę indywidualną.

Powołany do wojska, walczył na frontach litewskim i rosyjskim 1915-1918.

1918 poślubił Emy Frisch.

Wczesne dzieła Schmidt-Rottluffa wykazują wpływy impresjonizmu.

Po przeprowadzce do Berlina 1911 w jego malarstwie pojawiły się formy geometryczne, które po roku 1923 zaczęły ustępować płynnym formom okrągłym.

W roku 1931 został wybrany na członka Pruskiej Akademii Sztuki, w roku 1933 pozbawiony członkostwa. Jego twórczość została 1936 uznana za „sztukę zdegenerowaną”. W roku 1937 608 jego dzieł zostało skonfiskowanych w muzeach Niemiec, 25 z nich pokazano na Wystawie sztuki zdegenerowanej. 20 marca 1939 wiele jego dzieł zostało spalonych na dziedzińcu berlińskiej straży pożarnej. W roku 1941 został obłożony zakazem twórczości malarskiej. Wtedy wyjechał z Berlina do Rottluff. W roku 1943 jego berlińska pracownia została zbombardowana.

1947 Schmidt-Rottluff został powołany na profesora Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie-Charlottenburgu. W dniu 80. urodzin w roku 1964 Schmidt-Rottluff zaproponował stworzenie w Berlinie muzeum Die Brücke. Założył fundację Emy i Karla Schmidt-Rottluffów, której przekazał wiele swoich dzieł. Także Erich Heckel wzbogacił zbiory muzeum, które zostało otwarte 15 września 1967 w Berlinie-Zehlendorf.

Część dzieł Schmidt-Rottluffa znajduje się też w zbiorach muzeum miasta Chemnitz.

Cytaty Karl Schmidt-Rottluff

„Sztuka objawia się w coraz to nowych formach, bo wciąż pojawiają się nowe osobowości twórcze.“

— Karl Schmidt-Rottluff
Źródło: Carol King, Karl Schmidt-Rottluff w: 501 wielkich artystów pod red. Stephena Farthinga, wyd. MWK, Warszawa, 2009, ISBN 9788361065326, tłum. Dominika Zielińska, Ryszard Jacoby, s. 339.

„.. we didn't have the intention at all of founding a new style... What we wanted, was a refusal of the outmoded, overly-cultivated art practices.“

— Karl Schmidt-Rottluff
as quoted in Ernst Ludwig Kirchner und Die 'Brücke: Selbstbildnisse, Künstlerbildnisse, Jutta Hülsewig-Johnen & Egging Björn; Kerber, Bielefeld 2005, p. 174; as quoted by [https://www.researchgate.net/publication/272168564Claire Louise Albiez] (incl. translation), Brücke und Berlin: 100 Jahre Expressionismus; submitted to the Division of Humanities New College of Florida, Sarasota, Florida, May, 2013 p. 9

Reklama

„On occasion I came to exaggerate certain forms, in violation of scientific proportion but in accordance with the balance of their spiritual relationships to each other. I made heads vastly oversized in relation to other parts of the body, because the head is the point of concentration of all the psyche, all expression.“

— Karl Schmidt-Rottluff
In Gerhard Wietek, Schmidt-Rottluff: Graphik, Verlag Karl Thiemig, Munich, 1971, p. 100; as quoted in 'Portfolios', Alexander Dückers; in German Expressionist Prints and Drawings - Essays Vol 1.; published by Museum Associates, Los Angeles County Museum of Art, California & Prestel-Verlag, Germany, 1986, p. 111

„The atelier was under the roof. Inhabiting this space was forbidden due to fire code restrictions, but staying and working there was allowed. We therefore had to avoid the impression that these were our living quarters. The most necessary furniture had to disappear into the attic during the day. And so the place was decorated purely with curtains. A curtain hung in front of the entrance door, a second one in front of the oven heating.... an adjoining room was hidden by a curtain with abstractedly patterned batik.“

— Karl Schmidt-Rottluff
In: Brücke und Berlin: 100 Jahre Expressionismus, Anita Beloubek-Hammer, ed.; Berlin: Nicolaische Verlagsbuchhandlung, Berlin 2005, p. 312 (https://www.researchgate.net/publication/272168564 translation, Claire Louise Albiez] In addition to defying societal standards, die Brücke artists defied housing laws: the ateliers in Dresden that they worked and lived in were forbidden to be used as homes

Dzisiejsze rocznice
Wasilij Grossman Fotografia
Wasilij Grossman18
pisarz radziecki 1905 - 1964
Gerd von Rundstedt Fotografia
Gerd von Rundstedt2
niemiecki feldmarszałek 1875 - 1953
Jan XXII Fotografia
Jan XXII1
papież 1244 - 1334
Giuseppe Prisco5
1921 - 2001
Następnych dzisiejszych rocznic
Podobni autorzy
Helmut Schmidt Fotografia
Helmut Schmidt5
niemiecki działacz polityczny, kanclerz Niemiec
Max Stirner Fotografia
Max Stirner8
niemiecki socjolog
Helle Thorning-Schmidt Fotografia
Helle Thorning-Schmidt1
duńska polityk
Wilhelm Lehmbruck Fotografia
Wilhelm Lehmbruck
niemiecki rzeźbiarz