Andrea Dworkin cytaty

Andrea DworkinFotografia

2  0

Andrea Dworkin

Data urodzenia:26. Wrzesień 1946
Data zgonu:9. Kwiecień 2005

Andrea Rita Dworkin – amerykańska feministka radykalna, jedna z najważniejszych postaci feminizmu drugiej fali.

Prace Dworkin mają ogromne znaczenie ze względu na demaskatorski charakter ukrytych sfer przemocy seksualnej i dyskryminacji kobiet w systemie patriarchalnym. Dworkin była inicjatorką antypornograficznego nurtu feminizmu. Swoje poglądy wyłożyła w najsłynniejszej pracy z 1981 roku "Pornography. Men possessing women". Ich podstawą było zakwestionowanie pojęcia pornografii jako materiałów erotycznych - według Dworkin pornografia jest formą wyzysku seksualnego, fantazjowania o gwałcie , i stąd zniknięcie pornografii jest koniecznym warunkiem wyzwolenia kobiet.

Wraz z MacKinnon opracowała na zlecenie rady miejskiej Minneapolis projekt zmiany miejscowego prawa antypornograficznego. Założeniem tej poprawki było przeświadczenie, że pornografia może być odbierana jako pogwałcenie praw cywilnych kobiet. Rada miejska uchwaliła przyjęcie poprawki, ale zawetował ją burmistrz miasta jako niewystarczająco precyzyjnie sformułowaną. Inne wersje prawa Dworkin i MacKinnon zostały przyjęte przez miasta Indianapolis oraz Bellingham, ale w obu przypadkach sądy uchyliły je jako niekonstytucyjne.

Dokonała gruntownej analizy stosunków między płciami, m.in w książkach "Intercourse", "Letters form a war zone" czy "Our blood" ukazując przemilczane pokłady przemocy seksualnej, która według Dworkin jest najistotniejszym motorem napędowym męskiej supremacji.

Identyfikowała się jako lesbijka, pozostając od 1974 w związku z feministycznym aktywistą Johnem Stoltenbergiem, określającym się jako gej, którego poślubiła w 1998.

Wybrane publikacje książkowe Andrei Dworkin :

"Right-wing women"

"Women hating"

"Pornography. Men possessing women"

"Intercourse"

"Scapegoat: The Jews, Israel, and Women's Liberation"

Cytaty Andrea Dworkin


„Przestrzeń pornografii, która używa żyjących, prawdziwych kobiet, jest przestrzenią burdeli, obozów koncentracyjnych dla kobiet, seksualnych ubojni. Teraz pytam was: co zamierzacie zrobić?“ Źródło: [http://books. google. pl/books? ei=fcy8TMbdB8OUswb70sS5DQ&ct=result&id=FlIgAQAAIAAJ&dq=The+spread+of+pornography+that+uses+live+women%2C+real+women%2C+is+the+spread+of+the+whorehouse%2C+the+concentration+camp+for+women%2C+the+house+of+sexual+slaughter.+Now+I+ask+you%3A+what+are+we+going+to+do%3F++Dworkin&q=The+spread+of+pornography+that+uses+live+women%2C+real+women%2C+is+the+spread+of+the+whorehouse%2C+the+concentration+camp+for+women%2C+the+house+of+sexual+slaughter.+Now+I+ask+you%3A+what+are+we+going+to+do%3F Letters from a war zone], Lawrence Hill Books, 1993, s. 234.




Andrea Dworkin Fotografia
Andrea Dworkin71
Feminist writer











Andrea Dworkin Fotografia
Andrea Dworkin71
Feminist writer
„The accounts of rape, wife beating, forced childbearing, medical butchering, sex-motivated murder, forced prostitution, physical mutilation, sadistic psychological abuse, and other commonplaces of female experi
ence that are excavated from the past or given by contemporary survivors should leave the heart seared, the mind in anguish, the conscience in upheaval. But they do not. No matter how often these stories are told, with whatever clarity or eloquence, bitterness or sorrow, they might as well have been whispered in wind or written in sand: they disappear, as if they were nothing. The tellers and the stories are ignored or ridiculed, threatened back into silence or destroyed, and the experience of female suffering is buried in cultural invisibility and contempt… the very reality of abuse sustained by women, despite its overwhelming pervasiveness and constancy, is negated. It is negated in the transactions of everyday life, and it is negated in the history books, left out, and it is negated by those who claim to care about suffering but are blind to this suffering.

The problem, simply stated, is that one must believe in the existence of the person in order to recognize the authenticity of her suffering. Neither men nor women believe in the existence of women as significant beings. It is impossible to remember as real the suffering of someone who by definition has no legitimate claim to dignity or freedom, someone who is in fact viewed as some thing, an object or an absence. And if a woman, an individual woman multiplied by billions, does not believe in her own discrete existence and therefore cannot credit the authenticity of her own suffering, she is erased, canceled out, and the meaning of her life, whatever it is, whatever it might have been, is lost. This loss cannot be calculated or comprehended. It is vast and awful, and nothing will ever make up for it.“
Right Wing Women