Adam Schaff cytaty
Adam Schaff
Data urodzenia: 10. Marzec 1913
Data zgonu: 12. Listopad 2006
Adam Schaff – polski filozof pochodzenia żydowskiego. Początkowo prezentujący poglądy konserwatywnego nurtu filozofii marksistowskiej, specjalizujący się w epistemologii ; następnie ideolog eurokomunizmu, pod koniec życia zbliżający się w poglądach do współczesnych antyglobalistów.
Podobni autorzy
Cytaty Adam Schaff
„Do marksizmu dostałem się nie przez książki, lecz przez serce. Bo do marksizmu trzeba mieć serce.“
— Adam Schaff
Źródło: wywiad dla „Euro VIP”, 2000 http://www.eurovip.pl/indexpl.php?id=17&dzial=articles&sub=view, dostęp 13 listopada 2006
„Uczmy się od Stalina, czym i jaka powinna być filozofia.“
— Adam Schaff
Źródło: Stalinowski wkład w filozofię marksistowską, „Myśl Filozoficzna” nr 2 (8), 1953, 43–85, 81.
„Puszczony w ruch mechanizm międzynarodowej konkurencji, w ramach panującego na świecie ustroju eksploatacji, przede wszystkim krajów biednych przez bogate, działa spontanicznie kierując świat ku katastrofie. (…) kraje plebejskie, czy wywodzące się z nich grupy terrorystyczne, zaczną się posługiwać szantażem atomowym (…) Gdzie gwarancja, że wkrótce fanatycy religijni czy polityczni, nie uczynią tego samego (nawet jako kamikadze, świadomie popełniając samobójstwo), celowo niosąc w ten sposób choroby i śmierć. Północ musiałaby zgodzić się na nowy podział produktu globalnego na Ziemi, aby wydobyć Południe z obecnej zapaści materialnej (…). [Alternatywą będzie] bunt mas w świecie głodu i nędzy, który zmiecie z powierzchni Ziemi istniejące na nim obecnie porządki.“
— Adam Schaff
Źródło: s. 96, 97, cyt. za: „Zielone Brygady” http://www.most.org.pl/zb/zb/166/refleksj.htm
„Dlaczego twierdzę, że w Marcu [1968] szło o „zbrodnię na zamówienie”, jak w powieściach Agathy Christie? Gdyż przyczyną główną tej niesłychanej sprawy była potrzeba stworzenia w Polsce atmosfery takiego zamętu, który, w ramach wymuszonej emigracji ludności pochodzenia żydowskiego, pozwalał na szmuglowanie za granicę – Izrael stanowił tylko etap podróży w takich wypadkach, jeśli nie była możliwa emigracja wprost do kraju docelowego na Zachodzie – nowych rezydentów radzieckiej siatki szpiegowskiej, co było konieczne dla Związku Radzieckiego wobec „spalenia się” jego starej siatki. To była główna przyczyna tego tornado.“
— Adam Schaff
Źródło: Książka dla mojej żony (2001)
„Powtarzam: „Solidarność” władzy nie wygrała, lecz otrzymała ją w podarunku i to faktycznie z rąk Moskwy. Że ja majaczę? Że chcę odjąć chwałę kombatantom i nie wiem co mówię? Słyszę już te głosy. Panowie, spokój, ja wiem i to z drobnymi szczegółami, wiem od bezpośrednich aktorów tych wydarzeń. (…). Inżynierem tej całej zabawy był gen. Kiszczak, on wymyślił Okrągły Stół (to był oryginalny wkład Polski do projektu Gorbaczowa), on namawiał.“
— Adam Schaff
Źródło: s. 152–153
„Warunkiem całkowitego zwycięstwa światopoglądu marksistowsko-leninowskiego w Polsce jest, między innymi, przezwyciężenie wpływów ideologicznych obcych klasowo kierunków filozoficznych. Idzie tutaj w pierwszym rzędzie o filozofię tomistyczną, a więc filozofię o wyraźnym obliczu fideistycznym, która jest oficjalną filozofią szkół katolickich.“
— Adam Schaff
Źródło: Narodziny i rozwój filozofii marksistowskiej (1950)
„A system of opinions which, being founded on a system of accepted values, determines the attitudes and behavior of men with respect to desired objectives of development of the society, social group or individual.“
— Adam Schaff
Adam Schaff (1967), "Functional Definition, Ideology, and the Problem of the 'fin du siècle' of Ideology." L’Homme et la Société, April-June 1967. pp. 49-61; p. 50
„For Witold Doroszewski, at the root of semantic analysis lies the philosophical issue of the relationship between the general and the particular, the starting point being the analysis of the function of the copula "is". Doroszewski analyses the problem of meaning as closely linked with denotation. It is in that question that he sees the focal point of semantics.
According to Doroszewski, the history of meaning consists in the growth of a "gap" between the sign and its designatum. and the cause of changes in meanings lies in the conflict between the general character of the sign and the need for its being made to rise to the occasion whenever it is concretely embodied.
The attitude of Doroszewski, a representative of linguistic semantics, is of interest not only because he draws concrete conclusions from the general definition of semantics, but also because of his reflections on the relationship between semantics as pursued by linguists, and semantics as pursued by logicians. By touching here upon that issue, I anticipate further analysis. This does not advance the clarity of exposition, but is, unfortunately, often inevitable. In this case, it is justified in so far as it helps us to realize better the specific traits of linguistic semantics and its research objectives.“
— Adam Schaff
p. 6
„For Bréal, semantics was the science the subject matter of which was study of the cause and structure of the processes of changes in meanings of words: expansion and contraction of meanings, transfer of meanings, elevation and degradation of their value, etc.
Such a delineation of semantics as a branch of linguistics is maintained to this day, for all the differences between the various schools in linguistics. Such degree of uniformity is not confined to the definition of semantics alone. Not all authors give such a definition; some of them approach the issue from a different point of view as regards general classification... but all schools of linguistics engage in the study of the meanings of words and their changes. Thus all of them, in one way or another, engage in semantics as understood by Breal.“
— Adam Schaff
p. 4
„Neglect of the problem of the human individual leads to impoverishing Marxism at the theoretical level and to distorting it at the practical level. In this mistake lies the deep secret of Stalinism. This is why the protagonists of “true” Marxism — where the individual is absent—are so dangerous. I am referring not only to those who put Stalinism into practice, but also to its theorists, whose various political lucubrations and theoretical mistakes have resulted in the thesis that Marxism is anti-humanism. If this were the case, we would have to fight it. But it is a pure lie: Marxism is humanism, and it is the concern of Marxists to fight in the name of such humanism. This has always been my firm belief, as a Marxist and as a Communist. And this fact explains the choice of the lietmotif of my philosophical works.“
— Adam Schaff
Adam Schaff (1967) in: "Conversation with Ponzio," in Ponzio 2002; as cited in: Petrilli and Ponzio (2007)